Monday, August 9, 2010

sahabat.


saat kita bersedih, sahabat lah yang menjadi pengubat duka tika ibubapa tiada. saat kita gembira sahabat lah tempat kita berkongsi kegembiraan. saat kita dalam kesusahan sahabat lah orang yang akan setia menolong kita tidak kira macam mana pom keadaan kita. mereka terima kita baik mahupun buruk tentang diri kita seadanya. tapi, mengapakah kita merosakkan tali persaudaraan ini.? apa yang kita dapat.? puas hati.? suka.? gembira.?

fikir-fikir kan lah. :D

hargai lah setiap perlakuan yang telah dilakukan kepada diri kita sebagai manusia oleh insan yang bergelar sebagai seorang sahabat. kebaikkan harus lah di balas dengan balasan yang baik. kejahatan, sila minta di jauhkan teramat. dalam persahabatan buat apa kita bermusuhan. buat apa kita saling dengki antara satu sama lain. itu bukan lah ikatan pertalian yang sihat. jauhi hati yang busuk itu. yakin lah, setiap individu ada kelebihan mahupun keburukkan masing-masing. saling melengkapi lah kita. jangan lah pula ada tompok-tompok hitam di hati terhadap kawan.



bukan mudah kita nak buat orang senang mahupun selesa bila berkawan dengan kita. hanya yang punya chemistry tersendiri baru lah peluang itu ada. bertolak ansur, jangan pentingkan diri sendiri dan bersabar dengan pelbagai karenah sahabat itu sikap yang teramat penting sekali. hidup hanya lah sekali. tak salahkan kita berbuat baik terhadap orang yang kita sayang. orang yang sentiasa berada dengan kita tika kita dalam kesusahan. tak salah kan.? tepuk dada tanya lah hati :)

p.s : a true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success
- Doug Larson-


No comments:

Post a Comment

Luahan kalian (: